تبلیغات
-وبلاگ تخصصی هیپنوتیزم - دکتر دارابی. 44030719 - مراقبه یا مدیتیشن چیست؟

در اندرون من خسته دل ندانم کیست که من خموشم و او در فغان و در غوغاست

مراقبه یا مدیتیشن چیست؟

تاریخ:جمعه 13 آبان 1390-03:10 ق.ظ


مراقبه یا مدیتیشن چیست؟


بزرگترین هدف در زندگی ، رسیدن به شادمانی ، نیک بختی و آرامش است و بشر از لحظه تولد خواهان سعادت و آرامش است نه رنج و محنت . به همین جهت کشف عاملی که بتواند بالاترین حد ممکن از سعادت و آرامش را نصیب بشر نماید ، از اهمیت بسزایی برخوردار است .

یکی از این عوامل « مراقبه » است . تجسم کنید در درون خود یک آرامش مخصوص به خود را با خود حمل می کنید   مثل یک محراب مقدس و کوچک که می توانید بر اثر فشار زندگی ماشینی به آن پناه ببرید .

تجسم کنید می توانید هر وقت آرزو کردید ، خشنودی و رهایی از ترس را تجربه کنید و این همان آرامش جسم و روحی و ذهنی است که « مراقبه » می تواند برای شما فراهم کند .

مراقبه یعنی مراقبت از ذهن ، جسم و فکر . یعنی مراقب بودن یا نبودن چیزی .

اساس مراقبه بر چند نوع است :       

 1- مراقبه با مراسم                         

    2- مراقبه روزمره

شرایط اولیه عمومی مراقبه با مراسم :

1- نور محیط حداقل  باشد(اگر مجبور بودیم نوری را تحمل کنیم نور از پشت سر بتابد .)

2- صدا حداقل باشد.

3- وسایل اضافی حداقل باشد ( به خصوص وسایل فلزی ).

4- دمای اتاق هم اندازه با بدن انسان باشد.

5- ایجاد یک حالت آرامش نسبی برای ذهن و بدن ، کافی است در وضعیتی راحت قرار گرفته ، با 5 بازدم عمیق ، احساس آرامش نسبی برای ذهن و بدن به وجود آوریم .

هدف از مراقبه با مراسم رسیدن به مراقبه روزمره است .

در مراقبه روزمره ما به رشد و آگاهی می رسیم . بدین صورت که در طی روز ذهن و رفتار خود را در مقابل دیدن یا ندیدن ، شنیدن یا نشنیدن ، گفتن یا نگفتن و کلیه حواس ، مراقبت می کنیم . بطور مثال شما در این هفته می توانید مراقب هر آنچه که می بینید ، قضاوت ها و نیات خود باشید و ببینید هر عملی را با چه نیتی به انجام می رسانید .

در زیر به 2 تمرین از مراقبه های با مراسم اشاره می کنیم :

مراقبه روی شعله شمع :

ابتدا شرایط اولیه مراقبه را فراهم آورید ، شمعی را در فاصله نیم متری خود طوری قرار دهید بطوریکه شعله شمع اندکی بالاتر از سطح ابروهای شما قرار گیرد . تمام توجه و تمرکز خود را روی شعله شمع قرار دهید . سعی کنید تا جایی که می توانید با نگاه خود و با ذهن خود از شعله شمع مراقبت کنید ، بدون اینکه به خود فشار آورید و یا بخواهید به شمع خیره شوید و بعد از چند ثانیه ، هنگامی که احساس سوزش در چشمان خود کردید ، به آرامی چشمها را ببندید . حالا سعی کنید شعله شمع را بین دو ابروی خود دیده و از فرار و یا محو شدن تصویر شعله مراقبت کنید . بعد از چند ثانیه مجدداً چشمها را باز کرده و مراحل قبل را تکرار کنید . (حداکثر به مدت 20 دقیقه این مراقبه را انجام دهید .)

 

مراقبه روی افکار (مراقبه حباب ) :

بعد از ایجاد شرایط اولیه مراقبه ، به آرامی چشمها را بسته و توجه خود را روی ذهن متمرکز کنید . ذهن خود را مانند استخری پر از آب زلال و شفاف تصور کنید . توجه کنید چه فکر و احساسی در ذهنتان وجود دارد و سپس این فکر یا احساس را که در ذهن نقش بسته است ، داخل حبابی در کف استخر قرار دهید و آرام آرام فکر و حباب را به سطح آب هدایت کنید و از ، ازبین رفتن حباب یا فکر قبل از رسیدن به سطح آب مراقبت کنید . به محض رسیدن حباب به سطح آب ، آن را بترکانید . دوباره با نگاه کردن  به ذهن و فکر خود و تکرار اعمال فوق مراقبه را ادامه دهید  .

مراقبه حباب یکی از موثرترین مراقبه ها برای رسیدن به سلامت جسم ، ایجاد آرامش و سکون فکر و ذهن است و گزارشاتی از ایجاد سلامت و از بین رفتن بیماریهای کهنه بعد از انجام این مراقبه دریافت شده است .


کلمات کلیدی=مراقبه-مدینیشن-اموزش مراقبه-تمرین مراقبه-مراقبه متعالی-مراقبه برای درمان بیماریهای جسمانی و روانی-مراقبه و هیپنوتیزم-مراقبه و خلسه-مراقبه و یوگا-مراقبه و روانشناسی.

 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
foot pain map
سه شنبه 13 تیر 1396 07:23 ب.ظ
Thanks for finally writing about >-وبلاگ تخصصی هیپنوتیزم -
دکتر دارابی. 44030719 - مراقبه یا مدیتیشن چیست؟
<Loved it!
std clinic near me
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 05:29 ق.ظ
بسیار ریشه از خود نوشتن در حالی که صدایی مناسب اصل آیا نه کار خوب
با من پس از برخی از زمان. جایی در سراسر جملات شما در واقع موفق به من مؤمن
اما تنها برای کوتاه در حالی که.
من هنوز مشکل خود را با فراز در منطق و یک ممکن است را سادگی به کمک پر کسانی که شکاف.
در این رویداد شما که می توانید انجام من را قطعا تا پایان تحت تاثیر
قرار داد.
Kerrie
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 07:45 ق.ظ
Hi there, I think your site could be having web browser compatibility problems.
Whenever I take a look at your blog in Safari, it looks
fine however when opening in Internet Explorer, it has some overlapping issues.

I simply wanted to give you a quick heads up! Other than that, great site!
TamieShimp.bravesites.com
یکشنبه 17 اردیبهشت 1396 10:35 ب.ظ
As the admin of this web site is working, no doubt very shortly it will be well-known, due to its quality contents.
manicure
جمعه 11 فروردین 1396 07:47 ب.ظ
If you are going for most excellent contents like myself, simply pay a quick visit this web
site everyday as it provides feature contents, thanks
کریمی
شنبه 23 آذر 1392 01:18 ق.ظ
سلام خسته نباشید آقای دکتر می خواستم تشابهات و تفاوتهای ذهن آگاهی و مراقبه و ریلکسیشن رابرام توضیح بدید.
پاسخ دکتر جعفر دارابی(متخصص روان شناسی-استاد دانشگاه) : همه این موارد هدفش رسیدن به آرامش است ولی با متدهای خاص خود ...
پروانه ملکی
پنجشنبه 16 آبان 1392 11:50 ق.ظ
سلام ، نیاز به آرامش دارم تحمل واقعیتهای موجود و قبول وترک آرزوهایی که دست یافتنی نیستند .
معصومی
یکشنبه 18 فروردین 1392 11:00 ق.ظ
آیا میتوان خواسته و کاری که میخواهی به انجام برسانی به وسیله تمرکز و مرور آنرا بدست آوری؟
پاسخ دکتر جعفر دارابی(متخصص روان شناسی-استاد دانشگاه) : سلام
سوال مبهم است
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo
سایت مقالات هیپنوتیزم و هیپنوتراپی-