تبلیغات
-وبلاگ تخصصی هیپنوتیزم - دکتر دارابی. 44030719 - مراقبه یا مدیتیشن چیست؟

در اندرون من خسته دل ندانم کیست که من خموشم و او در فغان و در غوغاست

مراقبه یا مدیتیشن چیست؟

تاریخ:جمعه 13 آبان 1390-02:10 ق.ظ


مراقبه یا مدیتیشن چیست؟


بزرگترین هدف در زندگی ، رسیدن به شادمانی ، نیک بختی و آرامش است و بشر از لحظه تولد خواهان سعادت و آرامش است نه رنج و محنت . به همین جهت کشف عاملی که بتواند بالاترین حد ممکن از سعادت و آرامش را نصیب بشر نماید ، از اهمیت بسزایی برخوردار است .

یکی از این عوامل « مراقبه » است . تجسم کنید در درون خود یک آرامش مخصوص به خود را با خود حمل می کنید   مثل یک محراب مقدس و کوچک که می توانید بر اثر فشار زندگی ماشینی به آن پناه ببرید .

تجسم کنید می توانید هر وقت آرزو کردید ، خشنودی و رهایی از ترس را تجربه کنید و این همان آرامش جسم و روحی و ذهنی است که « مراقبه » می تواند برای شما فراهم کند .

مراقبه یعنی مراقبت از ذهن ، جسم و فکر . یعنی مراقب بودن یا نبودن چیزی .

اساس مراقبه بر چند نوع است :       

 1- مراقبه با مراسم                         

    2- مراقبه روزمره

شرایط اولیه عمومی مراقبه با مراسم :

1- نور محیط حداقل  باشد(اگر مجبور بودیم نوری را تحمل کنیم نور از پشت سر بتابد .)

2- صدا حداقل باشد.

3- وسایل اضافی حداقل باشد ( به خصوص وسایل فلزی ).

4- دمای اتاق هم اندازه با بدن انسان باشد.

5- ایجاد یک حالت آرامش نسبی برای ذهن و بدن ، کافی است در وضعیتی راحت قرار گرفته ، با 5 بازدم عمیق ، احساس آرامش نسبی برای ذهن و بدن به وجود آوریم .

هدف از مراقبه با مراسم رسیدن به مراقبه روزمره است .

در مراقبه روزمره ما به رشد و آگاهی می رسیم . بدین صورت که در طی روز ذهن و رفتار خود را در مقابل دیدن یا ندیدن ، شنیدن یا نشنیدن ، گفتن یا نگفتن و کلیه حواس ، مراقبت می کنیم . بطور مثال شما در این هفته می توانید مراقب هر آنچه که می بینید ، قضاوت ها و نیات خود باشید و ببینید هر عملی را با چه نیتی به انجام می رسانید .

در زیر به 2 تمرین از مراقبه های با مراسم اشاره می کنیم :

مراقبه روی شعله شمع :

ابتدا شرایط اولیه مراقبه را فراهم آورید ، شمعی را در فاصله نیم متری خود طوری قرار دهید بطوریکه شعله شمع اندکی بالاتر از سطح ابروهای شما قرار گیرد . تمام توجه و تمرکز خود را روی شعله شمع قرار دهید . سعی کنید تا جایی که می توانید با نگاه خود و با ذهن خود از شعله شمع مراقبت کنید ، بدون اینکه به خود فشار آورید و یا بخواهید به شمع خیره شوید و بعد از چند ثانیه ، هنگامی که احساس سوزش در چشمان خود کردید ، به آرامی چشمها را ببندید . حالا سعی کنید شعله شمع را بین دو ابروی خود دیده و از فرار و یا محو شدن تصویر شعله مراقبت کنید . بعد از چند ثانیه مجدداً چشمها را باز کرده و مراحل قبل را تکرار کنید . (حداکثر به مدت 20 دقیقه این مراقبه را انجام دهید .)

 

مراقبه روی افکار (مراقبه حباب ) :

بعد از ایجاد شرایط اولیه مراقبه ، به آرامی چشمها را بسته و توجه خود را روی ذهن متمرکز کنید . ذهن خود را مانند استخری پر از آب زلال و شفاف تصور کنید . توجه کنید چه فکر و احساسی در ذهنتان وجود دارد و سپس این فکر یا احساس را که در ذهن نقش بسته است ، داخل حبابی در کف استخر قرار دهید و آرام آرام فکر و حباب را به سطح آب هدایت کنید و از ، ازبین رفتن حباب یا فکر قبل از رسیدن به سطح آب مراقبت کنید . به محض رسیدن حباب به سطح آب ، آن را بترکانید . دوباره با نگاه کردن  به ذهن و فکر خود و تکرار اعمال فوق مراقبه را ادامه دهید  .

مراقبه حباب یکی از موثرترین مراقبه ها برای رسیدن به سلامت جسم ، ایجاد آرامش و سکون فکر و ذهن است و گزارشاتی از ایجاد سلامت و از بین رفتن بیماریهای کهنه بعد از انجام این مراقبه دریافت شده است .


کلمات کلیدی=مراقبه-مدینیشن-اموزش مراقبه-تمرین مراقبه-مراقبه متعالی-مراقبه برای درمان بیماریهای جسمانی و روانی-مراقبه و هیپنوتیزم-مراقبه و خلسه-مراقبه و یوگا-مراقبه و روانشناسی.

 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
imvu free credits
دوشنبه 13 آذر 1396 10:19 ب.ظ
چه اتفاقی می افتد، همه چیز در اینجا صحیح است و البته همه
به اشتراک گذاری داده ها، این واقعا خوب است، نگه داشتن نوشتن.
Free Nintendo
چهارشنبه 8 آذر 1396 12:31 ق.ظ
اگر می خواهید از این پاراگراف معامله ای دریافت کنید، باید چنین مواردی را اعمال کنید
روش به وب سایت شما برنده شده است.
medicare supplemental insurance plans
جمعه 3 آذر 1396 07:11 ب.ظ
Aw, this was a really nice post. Taking a few minutes and actual effort to make a great article…
but what can I say… I hesitate a whole lot and don't seem to get nearly anything done.
are psychic readings real
سه شنبه 30 آبان 1396 08:18 ب.ظ
لطفا به من اطلاع دهید اگر دنبال یک نویسنده برای وبلاگ خود هستید.
شما برخی پست های واقعا عالی داشته اید و احساس می کنم دارایی خوبی است.
اگر شما همیشه بخواهید برخی از بارها را خاموش کنید، من واقعا دوست دارم
بعضی از مطالب را برای وبلاگ خود در ارتباط با یک لینک بنویسید
بازگشت به من لطفا اگر علاقه مندید برایم ایمیل بفرستید.
متشکرم!
کریمی
شنبه 23 آذر 1392 12:18 ق.ظ
سلام خسته نباشید آقای دکتر می خواستم تشابهات و تفاوتهای ذهن آگاهی و مراقبه و ریلکسیشن رابرام توضیح بدید.
پاسخ دکتر جعفر دارابی(متخصص روان شناسی-استاد دانشگاه) : همه این موارد هدفش رسیدن به آرامش است ولی با متدهای خاص خود ...
پروانه ملکی
پنجشنبه 16 آبان 1392 10:50 ق.ظ
سلام ، نیاز به آرامش دارم تحمل واقعیتهای موجود و قبول وترک آرزوهایی که دست یافتنی نیستند .
معصومی
یکشنبه 18 فروردین 1392 11:00 ق.ظ
آیا میتوان خواسته و کاری که میخواهی به انجام برسانی به وسیله تمرکز و مرور آنرا بدست آوری؟
پاسخ دکتر جعفر دارابی(متخصص روان شناسی-استاد دانشگاه) : سلام
سوال مبهم است
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo
سایت مقالات هیپنوتیزم و هیپنوتراپی-