در اندرون من خسته دل ندانم کیست که من خموشم و او در فغان و در غوغاست

مراقبه یا مدیتیشن چیست؟

تاریخ:جمعه 13 آبان 1390-03:10 ق.ظ


مراقبه یا مدیتیشن چیست؟


بزرگترین هدف در زندگی ، رسیدن به شادمانی ، نیک بختی و آرامش است و بشر از لحظه تولد خواهان سعادت و آرامش است نه رنج و محنت . به همین جهت کشف عاملی که بتواند بالاترین حد ممکن از سعادت و آرامش را نصیب بشر نماید ، از اهمیت بسزایی برخوردار است .

یکی از این عوامل « مراقبه » است . تجسم کنید در درون خود یک آرامش مخصوص به خود را با خود حمل می کنید   مثل یک محراب مقدس و کوچک که می توانید بر اثر فشار زندگی ماشینی به آن پناه ببرید .

تجسم کنید می توانید هر وقت آرزو کردید ، خشنودی و رهایی از ترس را تجربه کنید و این همان آرامش جسم و روحی و ذهنی است که « مراقبه » می تواند برای شما فراهم کند .

مراقبه یعنی مراقبت از ذهن ، جسم و فکر . یعنی مراقب بودن یا نبودن چیزی .

اساس مراقبه بر چند نوع است :       

 1- مراقبه با مراسم                         

    2- مراقبه روزمره

شرایط اولیه عمومی مراقبه با مراسم :

1- نور محیط حداقل  باشد(اگر مجبور بودیم نوری را تحمل کنیم نور از پشت سر بتابد .)

2- صدا حداقل باشد.

3- وسایل اضافی حداقل باشد ( به خصوص وسایل فلزی ).

4- دمای اتاق هم اندازه با بدن انسان باشد.

5- ایجاد یک حالت آرامش نسبی برای ذهن و بدن ، کافی است در وضعیتی راحت قرار گرفته ، با 5 بازدم عمیق ، احساس آرامش نسبی برای ذهن و بدن به وجود آوریم .

هدف از مراقبه با مراسم رسیدن به مراقبه روزمره است .

در مراقبه روزمره ما به رشد و آگاهی می رسیم . بدین صورت که در طی روز ذهن و رفتار خود را در مقابل دیدن یا ندیدن ، شنیدن یا نشنیدن ، گفتن یا نگفتن و کلیه حواس ، مراقبت می کنیم . بطور مثال شما در این هفته می توانید مراقب هر آنچه که می بینید ، قضاوت ها و نیات خود باشید و ببینید هر عملی را با چه نیتی به انجام می رسانید .

در زیر به 2 تمرین از مراقبه های با مراسم اشاره می کنیم :

مراقبه روی شعله شمع :

ابتدا شرایط اولیه مراقبه را فراهم آورید ، شمعی را در فاصله نیم متری خود طوری قرار دهید بطوریکه شعله شمع اندکی بالاتر از سطح ابروهای شما قرار گیرد . تمام توجه و تمرکز خود را روی شعله شمع قرار دهید . سعی کنید تا جایی که می توانید با نگاه خود و با ذهن خود از شعله شمع مراقبت کنید ، بدون اینکه به خود فشار آورید و یا بخواهید به شمع خیره شوید و بعد از چند ثانیه ، هنگامی که احساس سوزش در چشمان خود کردید ، به آرامی چشمها را ببندید . حالا سعی کنید شعله شمع را بین دو ابروی خود دیده و از فرار و یا محو شدن تصویر شعله مراقبت کنید . بعد از چند ثانیه مجدداً چشمها را باز کرده و مراحل قبل را تکرار کنید . (حداکثر به مدت 20 دقیقه این مراقبه را انجام دهید .)

 

مراقبه روی افکار (مراقبه حباب ) :

بعد از ایجاد شرایط اولیه مراقبه ، به آرامی چشمها را بسته و توجه خود را روی ذهن متمرکز کنید . ذهن خود را مانند استخری پر از آب زلال و شفاف تصور کنید . توجه کنید چه فکر و احساسی در ذهنتان وجود دارد و سپس این فکر یا احساس را که در ذهن نقش بسته است ، داخل حبابی در کف استخر قرار دهید و آرام آرام فکر و حباب را به سطح آب هدایت کنید و از ، ازبین رفتن حباب یا فکر قبل از رسیدن به سطح آب مراقبت کنید . به محض رسیدن حباب به سطح آب ، آن را بترکانید . دوباره با نگاه کردن  به ذهن و فکر خود و تکرار اعمال فوق مراقبه را ادامه دهید  .

مراقبه حباب یکی از موثرترین مراقبه ها برای رسیدن به سلامت جسم ، ایجاد آرامش و سکون فکر و ذهن است و گزارشاتی از ایجاد سلامت و از بین رفتن بیماریهای کهنه بعد از انجام این مراقبه دریافت شده است .


کلمات کلیدی=مراقبه-مدینیشن-اموزش مراقبه-تمرین مراقبه-مراقبه متعالی-مراقبه برای درمان بیماریهای جسمانی و روانی-مراقبه و هیپنوتیزم-مراقبه و خلسه-مراقبه و یوگا-مراقبه و روانشناسی.

 




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
کریمی
شنبه 23 آذر 1392 01:18 ق.ظ
سلام خسته نباشید آقای دکتر می خواستم تشابهات و تفاوتهای ذهن آگاهی و مراقبه و ریلکسیشن رابرام توضیح بدید.
پاسخ دکتر جعفر دارابی(متخصص روان شناسی-استاد دانشگاه) : همه این موارد هدفش رسیدن به آرامش است ولی با متدهای خاص خود ...
پروانه ملکی
پنجشنبه 16 آبان 1392 11:50 ق.ظ
سلام ، نیاز به آرامش دارم تحمل واقعیتهای موجود و قبول وترک آرزوهایی که دست یافتنی نیستند .
معصومی
یکشنبه 18 فروردین 1392 11:00 ق.ظ
آیا میتوان خواسته و کاری که میخواهی به انجام برسانی به وسیله تمرکز و مرور آنرا بدست آوری؟
پاسخ دکتر جعفر دارابی(متخصص روان شناسی-استاد دانشگاه) : سلام
سوال مبهم است
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo
سایت مقالات هیپنوتیزم و هیپنوتراپی-